MENU
Głuszyca stacja kolejowa.

Dodał: magrest° - Data: 2014-02-15 20:34:32 - Odsłon: 2996
25 czerwca 2007

Data: 2007:06:25 06:27:15   ISO: 100   Ogniskowa: 9.4 mm   Aparat: FUJIFILM FinePix S5500   Przysłona: f/5.6   Ekspozycja: 10/850 s  


Jedna z większych stacji na linii z Wałbrzycha do Kłodzka z rozbudowanym układem torów postojowych (w 1939 roku 2 tory główne, 5 postojowych i 2 bocznice). Stacja znajduje się w km 8,727 od Wałbrzycha Głównego i w km 42,263 od Kłodzka Głównego, na wysokości 485 m npm. Stąd jest zarówno pod górkę do Jedliny (496), jak i do Bartnicy (537). Stacja jest jednym z nielicznych posterunków ruchu jakie ocalały na tej linii, jednak znaczną redukcję ruchu uświadamia niemal znikomy ruch na torach bocznych, jak i kolejna zdewastowana na tej linii nastawnia przy wyjeździe ze stacji w stronę Wałbrzycha. Funkcja przeładunkowa na tej stacji ma się jeszcze dosyć dobrze, o czym świadczy utrzymany dźwig suwnicowy na bocznicy i zachowany budynek ekspedycji kolejowej. Sam budynek dworca prezentuje się dobrze, choć szarofioletowy kolor farby, którą pomalowano cegłę klinkierową to typowa znieczulica estetyczna charakterystyczna dla PKP. Na budynku zachowały się cyfry podające odległość stacji od Berlina (353 km) i Kłodzka. Pamiątką dawnych gospodarzy jest zachowany emblemat pruskich kolei nad pomieszczeniem dyżurnego ruchu. Głuszyca była przez wiele lat stacją początkową specyficznych relacji - włókienniczych: Głuszyca-Lubawka i górniczych: Wałbrzych-Głuszyca, czy Głuszyca-Nowa Ruda. Upadek tradycyjnych gałęzi gospodarki pod koniec l. 80-tych wpłynął na likwidację tych połączeń i postępującą degradację linii. Budynek jest znacznie oddalony od centrum Głuszycy, ale zamieszkały, co uchroniło go od dewastacji. (moose)

  • /foto/268/268742m.jpg
    1902 - 1903
  • /foto/8032/8032239m.jpg
    1906
  • /foto/3567/3567635m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/451/451789m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4270/4270702m.jpg
    1993
  • /foto/4504/4504781m.jpg
    1993
  • /foto/4559/4559786m.jpg
    1993
  • /foto/4937/4937622m.jpg
    1993
  • /foto/4937/4937626m.jpg
    1993
  • /foto/205/205387m.jpg
    2005
  • /foto/9221/9221174m.jpg
    2006
  • /foto/9221/9221191m.jpg
    2006
  • /foto/205/205388m.jpg
    2008
  • /foto/270/270481m.jpg
    2008
  • /foto/270/270575m.jpg
    2008
  • /foto/270/270578m.jpg
    2008
  • /foto/451/451785m.jpg
    2012
  • /foto/451/451808m.jpg
    2012
  • /foto/3694/3694394m.jpg
    2012
  • /foto/9653/9653248m.jpg
    2021
  • /foto/10488/10488473m.jpg
    2023
  • /foto/10488/10488474m.jpg
    2023
  • /foto/10488/10488487m.jpg
    2023
  • /foto/10642/10642933m.jpg
    2023
  • /foto/10642/10642934m.jpg
    2023
  • /foto/10738/10738284m.jpg
    2023

magrest°

Poprzednie: Dom nr 6 Strona Główna Następne: Dom nr 6


moose | 2014-02-15 20:56:19
Manewry na stacji w Głuszycy - historia!
Stan | 2018-01-12 09:32:45
Zagubiony fakt historyczny dotyczący tej stacji i sąsiadującego osiedla (przy drodze Głuszyca - Łomnica): to dawna część wsi Grzmiąca.
Oficjalna nazwa Głuszyca Kolonia Kolejowa (część wsi Grzmiąca), dawne Bahnhofs-kolonie Wüstegiersdorf, została nadana z dniem 26.06.1948 r. [M. P. 1948 nr 59 poz. 383]. Wyłączenie tego rejonu z Grzmiącej nastąpiło (prawdopodobnie), z chwilą utworzenia miasta Głuszyca w 1962 r.